7/01/2008

Obytný súbor Prístavná, Bratislava

spolupráca: Alexandra Chabadová

Najzávažnejším problémom tohto územia je už spomínané hlučné prostredie. Preto bolo potrebné vysporiadať sa so spôsobom odhlučnenia najmä z južnej strany od rýchlostnej komunikácie. Navrhujeme veľkopošný objekt s výškou 12 metrov, ktorý plní funckiu nákupného centra a svojou formou, hmotou odhlučnuje územie. Vytvorili sme pokojný vnútroblok s občianskou vybavenosťou, ktorý obyvateľom ale aj navštevníkom ponúka rôzne služby a atraktivity.

   Pri návrhu sme sa snažili vytvoriť v území čo najmenší počet cestných komunikácií, ktoré by však logicky a funkčne nadväzovali na dôležité okolité urbanistické body a smery predpokladaného pohybu. Vytvorili sme teda dve komunikácie, ktoré sú v území logicky umiestnené a prepájajú všetky jeho body pohodlne a bez zbytočných obchádzok. Obidve komunikácie sú obojsmerné. Komunikácia, ktorá vedie zo severu na juh, je využívaná ako obytná ulička so statickou dopravou pred obytnými budovami. Jej začiatok tvorí vstupnú bránu do územia, ktorej efekt doplňujú aj dvojice obytných budov pri tejto ceste, ktoré ju sprevádzajú a tvoria ....rytmus. Druhá cestná komunikácia je širšia kvôli lepšej prehľadnosti, premávke a bezpečnosti na námesti, ktoré je v jej tesnej blízkosti. Pôvodné komunikácie, ktoré ohraničujú územie zo všetkých strán sme zachovali, avšak pre väčšie pohodlie a bezpečnosť sme ich rozšírili, týmto sme vytvorili obytné ulice s priečnym parkovaním a zeleňou.

   V riešenom uzemí sme sa snažili vytvoriť kvalitné pešie trasy, ktoré návštevníka vlákajú svojou náplňou a počas trasy celým územím neunavia. Smery týchto trás sme navrhli tak, aby umožnili pohodlný prístup pre obyvateľov územia ako aj pre návštevníkov, ktorých cieľom je nákupné centrum na juhu parcely. Hlavným komponentom týchto trás je zeleň, ktorá podporuje environmentálny charakter nášho návrhu, sprevádzajú pešiaka. Vstupná brána do územia pre peších je tvorená parkom, v severo- západnej časti územia (tento sme tu situovali najmä kvôli plánovanej výškovej stavbe v severnej časti územia Klingerky). Trasa pokračuje ďalej na juh a je sprevádzaná líniovou zeleňou a vyakcentovaná v južnom administratívnom vnútrobloku a najmä na streche nákupného centra vysokou zeleňou. Môže pokračovať ďalej priechodmi nákupného centra až ku plánovanému relaxačnému centru v starom prístave. Pešiak ma na výber či pôjde smerom k Dunaju alebo bude postupovať po pešej trase, ktorá vedie smerom k administratívnemu objektu hore a ďalej pomedzi bytové domy.

   Centrálnym priestorom navrhovanej urbanistickej štruktúry a zároveň aj hlavnej pešej trasy je priestor námestia s ruhovou fontánou približne v strede pešieho ťahu. Na námestí je situovaná nizka budova s občianskou vybavenosťou, ktorá však svojím výrazom neprekáža otvorenému priestoru ale naopak, podporuje ho, aby nebol príliš veľký. Námestie je lemované od komunikácie líniovou zeleňou, kvôli bezpečnosti.

Objekty sú výškovo navrhnuté tak, aby zapadali do plánovanej výstavby na území dnešného Gumonu a ostatných častí, ktoré ovplyvňujú okolie riešeného územia. Hmoty bližšie ku Klingerke sú vyššie a smerom ku obytnej uličke sa znižujú. Ten istý princíp je použitý aj na druhej strane obytnej časti. Terasovité obytné domy vytvárajú príjemnejšie a súkromnejšie prostredie pre ich obyvateľov. V každom vnútrobloku sú situované zelené plochy pre oddych a relax, športové plochy a detské ihriská.